Pe­rus­kou­lui­hin kaivataan yk­si­löl­li­sem­pää opetusta - "nykymalli vie motivaation"  
  
Valitsemani uutinen käsittelee suomen koulujärjestelmän toimintaa, ja sen mahdollista kehittämistä. Onhan se kuitenkin jo hieman vanhentunut. Uutinen ottaa esimerkiksi sen, ettei oppilaiden taustaa ja yksilöiden eroavaisuuksia oteta mukaan.  
 
Omasta mielestäni kirjoittaja puhuu asiaa. Emmehän me kaikki ole samanlaisia. Miksi meidän siis pitäisi opiskella samalla tavalla? Onhan selvää että jokaisen opiskelu ja koulussa käynti poikkeaa muista. Harvat opiskelevat ihan samalla tavalla. 
 
 Jos joku esimerkiksi oppisi parhaiten hiljaa lukien? Se harvemmin on mahdollista. Jos tällaista esittäisi, saisiko lukea koko tunnin hiljaisesti? Ei se opettajan mielestä onnistu niin. Kaikki eivät pidä siitä. Näin lukemisesta pitävän opiskelijan pitää tehdä tehtäviä ja kirjoittaa muistiinpanoja. Ehkä jopa jossain tapauksissa katsoa asiaan liittyvää videota. 
 
Nykymalli ei siis toimi todellakaan kaikille vaikka se siltä saattaisi tuntua. Totta kai opiskelu onnistuu näinkin, mutta sitä saataisiin mahdollisesti tehostettua jos luotaisiin uusia mahdollisuuksia oppimiseen. Nykyään häiriötekijöitä on paljon ja tämä saattaa ja todennäköisesti häiritseekin opiskelua, mutta itseltähän se on vain pois.  
 
Itselle nykyinen opiskelumalli on ihan jees. Jotkin oppiaineet ja –tunnit ovat mukavimpia kuin toiset. Tietenkin tämä riippuu myös opettajasta. Opettaja voi tehdä aiheesta kiinnostavamman mutta huonolla tuurilla myös mieluisasta aiheesta tylsemmän. Tietenkin asioita saataisiin paljon eteenpäin, jos päätäntävaltaa siirrettäisiin poliitikoilta sun muilta oppilaille itselleen. Näin saataisiin ajettua eteenpäin ajatusta siitä, että opiskelijat saisivat itse vaikuttaa opiskelutyyleihin.